Nadaam festival;paardrijden,worstelen boogschieten - Reisverslag uit Murun-kuren, Mongolië van roos herman - WaarBenJij.nu Nadaam festival;paardrijden,worstelen boogschieten - Reisverslag uit Murun-kuren, Mongolië van roos herman - WaarBenJij.nu

Nadaam festival;paardrijden,worstelen boogschieten

Blijf op de hoogte en volg roos

10 Augustus 2016 | Mongolië, Murun-kuren

Donderdag: 14 juli ‘16
Op weg naar Mörön. In het programma van Goyo Travel staat 4u rijden. Het zijn er uiteindelijk 8 (misschien een typfoutje?). De zeldzame dorpjes die we onderweg tegenkomen zijn Sovjet fossielen. De daken van de huizen zijn opgesmukt met vrolijke kleuren zodat ze toch nog iets of wat charme uitstralen. Het stof van de aardwegen hangt als een rookgordijn over de straten. We logeren in een nieuw gebouwd ger kamp in een vallei omringd door bergen aan een rivier. De reden dat we hier een stop maken is omwille van het Nadaam festival dat hier morgen plaatsvindt. Dit festival is al eeuwen oud maar herdenkt tegenwoordig vooral de onafhankelijk van Mongolië
Vrijdag:15 juli ‘16
We spenderen een ganse dag aan het festival, dat in totaal 3 dagen duurt. De spelen worden op verschillende tijdstippen in het ganse land georganiseerd. De hoofdspelen zijn paardenrennen, boogschieten en Mongools worstelen. Er wordt ook een prijs uitgereikt aan het gezin, getooid in de allermooiste klederdracht. De jockeys die de paarden berijden zijn kinderen tussen de 5 en 12 jaar oud. De race loopt over een afstand van 15 of 30km. Het winnende paard wordt beschouwd als geluksbrenger, dus vele Mongolen willen het aanraken. Bij het worstelen moet je je tegenstander tegen de vlakte zien te krijgen. De winnaar maakt een klein rondedansje met gespreide armen als de vlucht van de adelaar. De festiviteiten worden opgevrolijkt door eetkraampjes en een kermis voor kinderen en volwassenen. Herman waagt zijn kans met ballonnen prikken, de gids amuseert zich met zeepbellen blazen. In de late namiddag rijden we terug naar het kamp.
Zaterdag: 16 juli ‘16
In de voormiddag wonen we dag 3 van het Nadaam festival bij. We geraken aan de praat met een kampioene boogschutter. Ze toont ons fier haar medailles, zingt een lied en we moeten mee naar de boogschieters tent, waar we getrakteerd worden op yakmelk en gedroogde yakkaas. Na de lunch rijden we richting Siberië naar het Khövsgöl Nuur.

• 11 Augustus 2016 - 08:59

Vera:

Mooie afsluiter van je reis. Wanner zie ik je in BXL?