Op weg door de Steppen - Reisverslag uit Jargalant, Mongolië van roos herman - WaarBenJij.nu Op weg door de Steppen - Reisverslag uit Jargalant, Mongolië van roos herman - WaarBenJij.nu

Op weg door de Steppen

Blijf op de hoogte en volg roos

04 Augustus 2016 | Mongolië, Jargalant

Zondag: 10 juli’16
We vervolgen onze route in westelijke richting. Eindbestemming is het Khorgo Terkh National Park. Onderweg zien we de enorme bergkloof die de rivier Chuluut door de rotsen trok als gevolg van een vulkanische aardbeving. We nemen onze intrek in een ger met uitzicht op de 2240 m hoog gelegen uitgedoofde vulkaan: de Khorgo Uul.
Maandag: 11 juli’16
In de namiddag beklimmen we de zwarte bolhoedvormige vulkaan. Deze oude vulkaan staat al 8000 jaar op non- actief. Langs een macaber veld van zwarte basalt rijden we naar de voet van de Khorgo Uul. De ultieme klim naar de krater moeten we zelf doen, maar is niet moeilijk. De krater heeft een perfecte omgekeerde kegelvorm en is volgens Hermans schatting 150m diep. Liefhebbers kunnen erin afdalen. Het uitzicht over de omgeving vanaf de rand is wel adembenemend. Je ziet de lavavelden met in de verte het enorme White Lake zoetwatermeer, dat duizenden jaren geleden ontstond tijdens een vulkaanuitbarsting. We bezoeken ook nog een aantal grotten waar lava doorgestroomd heeft.
Dinsdag: 12 juli ‘16
Vandaag verjaart onze zoon Tomo, 27 jaar. Bij deze een dikke zoen! In de voormiddag maken we een wandeling van 7km in de vallei. In de namiddag is het weer helemaal omgeslagen, het regent zonder ophouden voor de rest van de dag. Het wordt fris in onze ger en Herman ontsteekt het vuur. We moeten ook nog een kleine verhuis van onze bedden en andere spullen organiseren, want onze ger blijkt niet zo waterdicht en we hebben geen kastrollen meegebracht om de druppels op te vangen! Daarna zitten we knus aan de Leuvense, ik bedoel Mongoolse stoof! Het eten in Mongolië is veel, veel te veel en iets laten staan is teken van verspilling of teken dat je het niet lust volgens de gids. Deze morgen kregen we als
ontbijt: - brood met rabarberspijs, - elk 2 appelflappen uit brooddeeg, - een pot met een soort smoutenbollen, - 2 sneetjes ziz kaas, fruitmengeling uit blik en als dessert een warme kom tomatensoep.
Lunch: bord met rauwe komkommers, - een pot met een soort smoutenbollen, - een kom aardappelsoep met zeer veel broodkorstjes, -een bord Mongoolse doorzichtige aardappelnoedels met paprika, lookstengels, uien en wortelen en als dessert 2 Deense chocolade koekjes.
Dinner: een bord rode bonen, erwten en mais met broodpannenkoeken, 4 gevulde deegbroodjes met aardappelen en een portie courgetten, een reep kit-kat (soort van) en als afsluiter een potje yak yoghurt.
Af en toe zijn we blij dat we op ons bed kunnen gaan liggen om te bekomen van de overvloedige maaltijden!

Woensdag: 13 juli ‘16
Na een ontbijt van pizza, brood en jam rijden we naar de provincie Khovsjöl met een overnachting in Jargalant. De steppen zijn eindeloos en tekenen zich af tegen grillige bergen. We zien uitgestrekte naaldwouden ook wel taiga genoemd. Water is er in overvloed in deze streek. In het kamp mogen we kiezen tussen een ger of een blokhut. We kiezen toch maar eens voor het laatste. ‘s Avonds maken we nog een wandeling door de geurende naaldwouden.
Donderdag: 14 juli ‘16
Op weg naar Mörön. In het programma van Goyo Travel staat 4u rijden. Het zijn er uiteindelijk 8 (misschien een typfoutje?). De zeldzame dorpjes die we onderweg tegenkomen zijn Sovjet fossielen. De daken van de huizen zijn opgesmukt met vrolijke kleuren zodat ze toch nog iets of wat charme uitstralen. Het stof van de aardwegen hangt als een rookgordijn over de straten. We logeren in een nieuw gebouwd ger kamp in een vallei omringd door bergen aan een rivier. De reden dat we hier een stop maken is omwille van het Nadaam festival dat hier morgen plaatsvindt. Dit festival is al eeuwen oud maar herdenkt tegenwoordig vooral de onafhankelijk van Mongolië.